Outokumpu on valittu vuoden 2021 yrittäjyyskunnaksi

Maakunnan Vuoden 2021 Yrittäjyyskunnaksi valittiin Outokummun kaupunki. Pohjois-Karjalan Yrittäjät luovutti Outokummulle Maakunnan Vuoden 2021 Yrittäjyyskunta-palkinnon lauantaina 4.12. Joensuussa pidetyssä maakunnallisessa yrittäjäjuhlassa. Huomionosoitus luovutettiin nyt 18. kerran. Palkinnolla yrittäjät haluavat kannustaa maakunnan kuntia aktiiviseen ja aloitteelliseen elinkeino- ja yrittäjyyspolitiikkaan.

Palkinnolla Pohjois-Karjalan Yrittäjät haluaa huomioida vuoden 2021 aikana elinkeino- ja yrittäjyyspolitiikassaan hyvin ansioituneen kunnan. Palkinnon perusteissa kiinnitetään huomiota kunnan elinkeinotoimen resursseihin, tehtyihin konkreettisiin yrittäjyys- ja elinkeinotyön toimenpiteisiin ja tapahtumiin sekä kunnan yhteistyöhön yrittäjäjärjestön ja muiden toimijoiden kanssa.

Outokummun kaupunki on ottanut käyttöön digisetelin yritysten sähköiseen markkinointiin. Kaupunki maksaa yrityksen digitaalisen mainoksen laatimisen ostopalveluina paikalliselta yritykseltä ja kaupungin somekanavissa on annettu näkyvyyttä paikallisille yrityksille. Kaupunki on mukana myös matkailuhankkeessa Uuteen nousuun. Outokummun kaupunki pyrkii huomioimaan myös pienet yritykset hankinnoissaan markkinavuoropuheluna ja hankintojen palasteluna.

Outokummun yrittäjyysystävällistä uutta ilmettä on lähdetty suunnittelemaan jo vuosia sitten, ja toteutus alkoi 2019. Kummunkadun remontti ja uusi ilme valmistui 2021 tuoden Outokummulle uuden houkuttelevan ilmeen. Hanke sai myös paljon näkyvyyttä mediassa mm. persoonallisin katumaalauksin. Hankkeen kokonaiskustannus oli 2,4 milj. €. Jalkakäytäviä levennettiin, pysäköintijärjestelyt uudistettiin sähkölatauspistein huomioiden myös yritysten tarpeet. Suomen ensimmäinen markkinoinnin Digiväylä rakennettiin digitaalisin mainostauluin ja etäohjauksin pitkin pääkatua, muunneltava kausivalaistus eri värivaihtoehdoin tuli valaisemaan keskustan ilmettä. Oku friends mobiiliappi on laadittu kuljettamaan ihmisiä myymälästä toiseen. Outokummun geo aikajana rakennettiin katua myötäilemään erillisinä info-appeineen. Kokonaisilme uudistui täysin tuoden uusia asiakkaita myös kivijalkamyymälöille, ja koko projekti toteutettiin alusta loppuun yhteistyössä Outokummun Yrittäjien kanssa.

Tulikiila -taidetakomon valmistaman kiertopalkinnon otti vastaan Outokummun kaupungin edustajina kunnanhallituksen puheenjohtaja Jonna Nissinen, kaupunginjohtaja Pekka Hyvönen, Outokummun seudun teollisuuskylä oy:n toimitusjohtaja Juuso Hieta, Business Joensuun yritysasiantuntija Juha Saastamoinen ja Outokummun Yrittäjien puheenjohtaja Mika Nevalainen.

Pohjois-Karjalan Yrittäjät

Lisätietoja: Merja Blomberg, toimitusjohtaja, 050 – 367 5194