Joensuun seudun työllisyyden kuntakokeilu

Joensuun seudun työnhakijoiden palveluihin tulee muutoksia 1.3.2021 alkaen, kun kuntien rooli työllisyydenhoidossa vahvistuu ja kokeilukunnat vastaavat osan työnhakijoista palveluprosessista sekä työllisyyttä edistävien palvelujen tarjoamisesta TE-toimiston sijasta. Kuntakokeilun kesto on 1.3.2021 - 30.6.2023. Joensuun seudun kuntakokeiluun kuuluvat Joensuu, Kontiolahti, Liperi, Outokumpu ja Polvijärvi.

Jos kuulut työllisyyden kuntakokeilun asiakkuuteen, ilmoittaa TE-toimisto sinulle kirjeitse tai Oma Asiointi –palvelun kautta, että jatkossa työllisyydenhoidostasi vastaa kuntakokeilu. Siirtyminen tapahtuu automaattisesti eikä vaadi sinulta toimenpiteitä. Voit odottaa, että kuntakokeilun asiantuntija ottaa sinuun yhteyttä.

Kokeilun aikana uusi työnhakija ilmoittautuu edelleen normaalisti työnhakijaksi TE-toimistoon, joka ohjaa kuntakokeilun piiriin kuuluvat asiakkaat kunnan asiakkaiksi. Asiakkuus kestää koko kuntakokeilun ajan.

Ketkä ovat työllisyyden kuntakokeilun asiakkaita?

Kuntakokeilun asiakkaiksi siirtyvät kokeilukuntien työnhakijat, jotka ovat työttömänä, lomautettuna, työllistettynä tai työllistämistä edistävässä palvelussa, ja jotka saavat Kelan työmarkkinatukea tai peruspäivärahaa. Kuntakokeiluun siirtyvät myös kaikki työttömänä tai työllistämispalveluissa olevat maahanmuuttajat, vieraskieliset sekä alle 30-vuotiaat työnhakijat työttömyysetuudesta riippumatta.

Palvelut ja velvoitteet kuntakokeilussa

Kuntakokeilun palveluihin kuuluvat työllistymistä edistävät palvelut, kuten palkkatuki, työnhaku- ja uravalmennukset, työvoimakoulutus, työkokeilu ja omaehtoinen opiskelu työttömyysetuudella. Kuntakokeilu tarjoaa myös kotoutumislain mukaisia kotoutumispalveluita. Lisäksi kuntakokeilulla on mahdollisuus järjestää asiakkailleen kokeilukohtaisia työllistymistä edistäviä ja tukevia palveluita.

Kuntakokeilun asiakas saa oman henkilökohtaisen asiantuntijan, joka kartoittaa asiakkaan tilanteen, laatiin työllistymistä tukevan suunnitelman yhdessä asiakkaan kanssa ja ohjaa tarvittaessa muihin palveluihin. Välineenä osaamisesi kartoittamisessa sekä työnhaun suunnittelussa toimii ForeAmmatti -verkkopalvelu, joka helpottaa henkilökohtaisen työmarkkinatilanteen selvittämistä työnhaun tai uusien ura- ja ammattivalintojen äärellä.

Kokeilu ei tuo asiakkaalle mitään lisävelvoitteita. Työttömän työnhakijan lakisääteiset velvoitteet ovat samat TE-toimiston ja kuntakokeilun asiakkaille.

Kuntakokeiluun siirtyminen tapahtuu automaattisesti

Siirtyminen TE-toimistosta kuntakokeilun asiakkaaksi ei vaadi asiakkaalta toimenpiteitä, vaan siirtyminen tapahtuu automaattisesti. Asiakkaan ei siis tarvitse olla itse yhteydessä kuntakokeiluun tai TE-toimistoon, vaan asiakas saa tiedon siirtymisestään kuntakokeilun asiakkaaksi TE-toimistosta kirjeitse tai Oma asiointi -palvelun kautta. Tämän jälkeen asiakas voi odottaa yhteydenottoa kuntakokeilusta. Jos asiakas on sopinut TE-toimiston kanssa työnhakuun liittyviä tapaamisia, palveluita tai tehtäviä, ne tulee hoitaa sovitusti määräaikaan mennessä. Tällöin työttömyysturvaan ei tule katkoksia. Jos keskeneräisiä sovittuja asioita ei ole, asiakas voi odottaa rauhassa kuntakokeilun yhteydenottoa.

Asiakkaan olisi hyvä valmistautua yhteydenottoon pohtimalla esimerkiksi:

  • Millaista apua tarvitsen työnhakuun?
  • Tarvitsenko päivitystä osaamiseeni?
  • Voisiko yrittäjyys olla minulle hyvä vaihtoehto?
  • Mitkä muut seikat vaikuttavat työnhakuuni, työkykyyni ja työn vastaanottamiseen?

Oma asiointi -palvelu myös kuntakokeilun asiakkaiden käytössä

Asiakas voi pyytää yhteydenottoa tai ilmoittaa mahdollisista muutoksista tilanteeseensa verkossa TE-palveluiden Oma asiointi -palvelussa. Oma asiointi-palvelussa asiakas myös merkitsee työllistymissuunnitelmassaan sovitut tehtävät tehdyksi.


Voit lukea lisää työnhakijan palveluista kuntakokeilun aikana TE-palveluiden sivuilta.

Asiointipiste

Avoin palveluaika keskiviikkoisin klo 12-13, muina aikoina asiointi VAIN ajanvarauksella.

p. 044 755 9200 klo: 9-15

Sähköposti: työllisyyspalvelut@outokummunkaupunki.fi


OMA ASIOINTI -PALVELU

Vaikka kuntakokeilu vastaa palveluistasi, on käytössäsi edelleen Oma asiointi-palvelu.

Oma asiointi -palvelussa voit:

  • jättää yhteydenottopyynnön (saat soiton omalta kuntakokeilun asiantuntijaltasi viiden arkipäivän sisällä)
  • ilmoittaa muutoksista tilanteessasi
  • merkitä suunnitelmassasi sovitut tehtävät suoritetuiksi.

Toimita lomakkeet hyvissä ajoin ennen työllistymissuunnitelmaasi kuuluvan palvelun aloittamista, mielellään 10 arkipäivää aiemmin.

Katso TE-toimiston ohjeet: Näin aloitat työnhakusi


TÄRKEITÄ LINKKEJÄ

TE-palvelut: Tietoa työllisyyden kuntakokeiluista

Pohjois-Karjalan TE-toimisto: Tietoa Joensuun seudun työllisyyden kuntakokeilusta

Työnhakijan palvelut työllisyyden kuntakokeilun aikana

Työnantajan palvelut työllisyyden kuntakokeilun aikana

Työttömän työnhakijan oikeudet ja velvollisuudet

Tietoa työttömyysturvasta

Kuntaliitto: tietoa työllisyyden kuntakokeiluista

Kela

Työttömyyskassojen yhteisjärjestö

Maahanmuuttovirasto


YHTEYSTIEDOT

Asiakkaiden yhteydenotot:

Joensuun seudun työllisyyden kuntakokeilu
050 576 5750
kuntakokeilu@joensuu.fi

Turvaposti: salassapidettävien tietojen tai salassapidettäviä tietoja sisältävien liitteiden toimittamiseksi Kuntakokeiluun voit käyttää tätä linkkiä:

Lähetä turvapostia Kuntakokeiluun

(vaatii vahvan tunnistautumisen)

Ohjeet turvapostin lähettämiseen löytyvät sivulta: Suojattu sähköposti - joensuu.fi