Muutoksen tuulia Outokummussa

Kun aloitin tämän ensimmäisen blogini kirjoittamisen muutama viikko sitten, aloitin näin: ”Nyt on viimeisetkin onnittelukukkaset kuihtuneet ja alkanut raaka työ Outokummun kaupungin johdossa. Outokummussa puhaltavat muutoksen tuulet.”

En kuitenkaan arvannut, mitä muutoksia yllättäen alkava vuosi 2023 tuo tulessaan! Monia muutoksia luottamushenkilöorganisaatiossa, ja surullisena valtuutettu Jari Turpeisen äkillinen poismeno, jota ei jaksa ymmärtää. Suru ja murhe suuri.

Sitten on niitä muita muutoksia. Ulkopuolelta ja pyytämättä tulevana muutoksena on sote- ja pelastuspalvelujen järjestämisvastuun lakkaaminen kunnilta tämän vuoden alusta lukien. Sote- ja pelastuspalvelut järjestää jatkossa hyvinvointialueet. Mitä se merkitsee kunnille? Kunnilta siirrettiin yli puolet budjettivastuusta hyvinvointialueille. Liikkumavara pienenee. Jatkossa kunnat keskittyvät varhaiskasvatus- ja koulutukseen liittyviin palveluihin sekä nuoriso-, kulttuuri- ja liikuntapalvelujen tuottamiseen. Unohtaa ei myöskään sovi kaupunkirakenteen tuottamia palveluja. Kuntien tehtävistä kunnan elinvoiman kehittäminen ja asukkaiden hyvinvoinnin edistäminen on kirjattu ihan kuntalain ykköspykälään. Asia erikseen on työllisyyspalvelut, joista kirjoittelen myöhemmin oman juttunsa.

Outokummun kaupungin talousarvion toimintakuluista noin 33 milj. euroa ja vastaava summa tuloja; verotuloja ja valtionosuuksia siirtyi hyvinvointialueelle.

Kaupungilla aloitti myös vuoden alussa uusi viestintä- ja tapahtumapäällikkö. Me kaikki viestimme joko virallisesti tai epävirallisesti tahoillamme. Näkyvää on ainakin sosiaalisessa mediassa käytävä keskustelu. Viestimme tulee olla aina positiivista, myönteistä. Vaikka huomaisimme epäkohdan, voimme viestiä siitä positiivisuuden kautta. Positiivinen viestintä tuo paljon enemmän peukutuksia kuin negatiivinen. Muutetaan sanontaa ”hyvä kello kauas kuuluu, paha paljon edemmäs” sanonnaksi ”hyvä kuuluu kauimmaksi.”

Outokummussa vaihtui myös kaupunginjohtaja. Mikään ei kuitenkaan toiminnassa muutu vai muuttuuko sittenkin. Muuttuuko kaikki?

Kukin kaupunginjohtaja tekee kaupungistaan ja johtamistavastaan oman näköisensä. Tässä vaiheessa, kun minulla kaupunginjohtajana on uraa takana vasta noin kuukauden päivät ja päälle painavat vielä hallinto- ja talousjohtajan tehtävät, on turhan aikaista arvioida, mitä uutta uusi kaupunginjohtaja tuo tullessaan. Toki joitakin itosia, pienempiä ja isompia on jo muhimassa!

Outokummussa on pääasiallisesti positiivinen vire päällä, on ne sen seitsemän ihmettä! mutta ainahan voi asiat olla paremmin ja aina on kehitettävää. Kukaan ei pysty parantamaan asioita yksin, vaan se tehdään yhdessä. Yhdessä henkilöstön, luottamushenkilöiden, järjestöjen ja kaikkien kaupunkilaisten kanssa.

Kaikkea hyvää outokumpulaisille sydäntalven viikkoihin, toivottelee

Päivi Lintumäki

kaupunginjohtaja