Outokumpu - Vuoden yrittäjyyskunta Pohjois-Karjalassa jo kolmannen kerran - Blogi

Outokumpu, Pohjois-Karjalan yrittäjyyskunta 2009, 2013 ja 2021. Kaupunginjohtajan blogi - Julkaistu 7.12.2021

Outokummun kaupunki on saanut todella merkittävän huomionosoituksen. Outokumpu on valittu jo kolmannen kerran vuoden yrittäjyyskunnaksi Pohjois-Karjalassa! Oli hieno tilaisuus olla henkilökohtaisesti kolmannen kerran vastaanottamasta kyseistä tunnustusta!

Tätä titteliä kaikki kunnat haluavat, mutta vain yksi voi sen vuosittain saada. On syytä olla iloinen siitä, että työmme on maakunnassa huomattu. Valinnan tekee Pohjois-Karjalan Yrittäjien hallitus ja perustelut valinnalle löytyvät lauantaina 4.12. julkaistussa P-K:n yrittäjien tiedotteessa.

Outokummussa elinkeinoelämän kehittämistä hoidetaan yhteistyössä eri tahojen kanssa. Kaupungin organisaatiossa siihen osallistuu kaupungin lisäksi Outokummun Seudun Teollisuuskylä. Suuri merkitys on meidän palvelusopimuskumppanillamme eli Business Joensuulla. Ilman BJOE:n asiantuntemusta ja mittavaa verkostoa olisi tämän päivän yritysneuvonta käytännössä tällä tasolla mahdotonta.

Tärkein voimavara on kuitenkin oma paikallinen yrittäjäyhdistys! Outokummun Yrittäjäyhdistys on tunnetusti aktiivinen ja on siitä saanut myös tunnustusta. Toisaalta myös järjestäytymisaste outokumpulaisten yrittäjien keskuudessa on korkea. Olen saanut tehdä yhteistyötä paikallisen yrittäjäyhdistyksen kanssa nyt jo yli kymmenen vuotta. Se yhteistyö on ollut kyllä palkitsevaa ja ennen kaikkea se välitön ilmapiiri, mikä yhdistyksen toimintaa leimaa, on iso voimavara. Ilman oman paikallisyhdistyksen aktiivista toimintaa on tulosten saavuttaminen mahdotonta. Olen monesti sen todennut, että kaupunki tarvitsee yrittäjiä ja yrittäjät kaupunkia. Siksi hyvä avoin yhteistyö on välttämätöntä.

Tässä yhteydessä en voi olla mainitsematta digiväylän mahdollisuudesta kehittää yritystoimintaa ja ennen kaikkea yrityksien markkinointia. Mahdollisuudet ovat käytännössä rajattomat! Olkaa rohkeasti yhteydessä kaupungin kehitysjohtajaan tai viestintäsuunnittelijaan. He kyllä neuvovat ja opastavat. Tai voi olla tietysti yhteydessä myös minuun. Minä kylläkin joudun sitten käytännön asioissa ohjaamaan edellä mainittujen asiantuntijoiden puoleen.

Ei kaupunki tietenkään tältäkään osin vielä ole valmis, vaan yhteistyö kaupungin elinvoiman turvaamiseksi jatkuu. Ja siihen työhön tarvitaan meistä jokaista!

Pekka Hyvönen, kaupunginjohtaja

Outokummun kaupunginjohtaja Pekka Hyvönen.