Navigaatiovalikko

Historia

Vuosisadan alussa Outokumpu oli vielä pieni kylä Kuusjärven pitäjässä Savon ja Karjalan rajamailla. Kuparimalmin löytyminen vuonna 1910 käynnisti teollistumisen ja kehityksen.

Kaivostoiminta muovasi Outokummusta omaleimaisen, maamme merkittävimmän kaivoskaupungin. Kansainväliseksi kasvaneen Outokumpu Oyj:n toiminta alkoi Vanhasta Kaivoksesta ja jatkui myöhemmin Mökkivaaralla, Keretissä ja Vuonoksessa. Kaivoksista saatiin kuparin ohella sinkkiä, nikkeliä, kobolttia, rautaa, kultaa ja hopeaa ja sellainen historia, josta voi olla monella tapaa ylpeä. Kaivostoiminta päättyi Outokummussa vuonna 1989.

Historiansa ajan ovat outokumpulaiset kaivutuneet läpi harmaan kiven, raivanneet ja luoneet itselleen elinkelpoisen ja nykyaikaisen kaupungin, jonka tulevaisuus on suoraan verrannollinen omaan itseemme: me vaadimme vireyttä, ennakkoluulottomuutta ja uskallusta. Nämä ominaisuudet pystymme saavuttamaan kunnioittamalla edellisten sukupolvien ahkeraa ja periksiantamatonta elämäntyötä.

Vanha Kaivos - Tutustu Outokummun vanhaan kaivosalueeseen

Outokummun Kaivosmuseo - Kiehtovaa kaivoshistoriaa

Suomen elinkeinoelämän keskusarkiston kuvapankki - Kirjoita hhakusanaksi Outokumpu

Vanha kaivos museoviraston sivuilla